Infiltraties en warmtebehandeling

De neurochirurgen van het Jessa ziekenhuis, campus Virga Jesse, voeren de pijnbehandelingen uit in het neurochirurgisch pijncentrum dat zich in campus Salvator bevindt.

Facetinfiltraties

Inspuiting van de kleine wervelgewrichtjes bij de lage rug of de nekwervels. Deze infiltraties worden toegepast bij chronische rug- of nekklachten.

Wortelinfiltraties

Inspuiting rond de zenuwwortel bij de rug of nek, al dan niet gecombineerd met facetinfiltraties. Deze infiltraties worden uitgevoerd bij pijnuitstralingen naar het been of de arm, bijvoorbeeld bij een discushernia.

Epidurale infiltraties

Inspuiting van een pijnstillend en ontstekingsremmend medicijn in het wervelkanaal (epidurale ruimte). Deze infiltraties worden toegepast bij rug- en beenklachten, bijvoorbeeld bij een vernauwing van het zenuwkanaal.

Radiofrequentie behandelingen

Radiofrequentie (RF) behandelingen worden uitgevoerd als aanvullende behandelingen na facetinfiltraties. Tijdens deze behandeling wordt door middel van warmte de pijngeleiding van de wervelgewrichtjes onderbroken.

In het algemeen wordt RF vaak gebruikt voor meer chronische  pijnsyndromen, zoals facetgewrichtspijn of pijn in het SI-gewricht, waarbij het doel is het vermogen van de zenuw om pijnsignalen door te geven volledig te verstoren.

Gepulseerde radiofrequentie behandelingen

Gepulseerde radiofrequentie (PRF) behandelingen worden uitgevoerd als aanvullende behandelingen na wortelinfiltraties.  Tijdens deze behandeling wordt door middels van warmte de pijngeleiding (zenuwwortels) onderbroken.

PRF wordt gewoonlijk gebruikt voor meer acutere pijnsyndromen, zoals neuropathische pijn of uitstralingspijn, waarbij het doel is de ontsteking te verminderen en de pijn te verlichten zonder permanente zenuwschade te veroorzaken.