Spinale neuromodulatie

Spinale neuromodulatie, ook wel neurostimulatie genoemd, is een behandelingsoptie voor mensen die lijden aan chronische pijn die niet heeft gereageerd op conventionele therapieën. Hierbij wordt een klein apparaatje net boven het ruggenmerg geïmplanteerd dat milde elektrische impulsen stuurt. Deze impulsen helpen de overdracht van pijnsignalen naar de hersenen te blokkeren, waardoor het pijngevoel afneemt.

Ruggenmergstimulatie (SCS) en dorsale wortelganglionstimulatie (DRG-S) omvatten beide een proefoperatie voordat het permanente apparaat wordt geïmplanteerd. Tijdens de proef wordt met behulp van een naald of een kleine incisie een elektrode bij het ruggenmerg of het dorsale zenuwwortelknoop geplaatst. De draad wordt vervolgens aangesloten op een klein extern apparaat dat lichte elektrische impulsen naar het gebied stuurt, zodat de patiënten de effectiviteit van de behandeling kunnen beoordelen.

Spinale neuromodulatie kan geschikt zijn voor patiënten die lijden aan chronische pijn die niet heeft gereageerd op conventionele therapieën. Het wordt gewoonlijk gebruikt voor aandoeningen zoals:

• persistent spinaal pijnsyndroom (PSPS): is een chronische aandoening die voortdurende pijn in de rug of nek veroorzaakt. Het kan bestaan voor een ingreep van de rug (type 1) of na een ingreep (type 2).
  • complex regionaal pijnsyndroom (CRPS): is een zeldzame en chronische aandoening die ernstige pijn veroorzaakt, vaak in een arm of been. Het kan worden veroorzaakt door een letsel of een operatie, maar soms is er geen duidelijke oorzaak.

Een hospitalisatieduur van 1 á 2 nachten is te voorzien. Hierna mag u naar huis en krijgt u een controle afspraak over een 6-tal weken.

Na het plaatsen van deze elektrode volgt een proefbehandeling gedurende één maand om uit te testen of de patiënt werkelijk verbetering ondervindt van de behandeling. Gedurende deze periode worden de tintelingen opgewekt door een uitwendig apparaatje. Verzorging tijdens de proefperiode verloopt op zorvuldige wijze zie verzorging proefstimulator.

Bij gunstige verbetering tijdens de proefperiode zal worden overgegaan tot het implanteren van de definitieve neurostimulator. Deze wordt via een verbindingsdraad verbonden met de reeds geplaatste elektrode. Dit alles wordt inwendig, net onder de huid geplaatst. De batterij van de impulgenerator gaat gemiddeld een 5-tal jaren mee.  Vervanging van een lege batterij is een kleine ingreep in dagopname.

Indien de pijn tijdens de proefperiode niet of onvoldoende verbetert, wordt de elektrode verwijderd.

Bij deze ingreep zijn geen belangrijke complicaties te vermelden.