Vertebroplastie

Bij deze techniek worden onder algemene anaesthesie via twee kleine sneedjes van een halve cm, links en rechts van de wervelkolom, twee buisjes of canules ingebracht.

Bij deze techniek wordt de patiënt op zijn buik of zij gelegd, en worden twee kleine incisies onder algemene anesthesie gemaakt aan weerszijden van de aangetaste wervel. Met behulp van röntgenapparatuur worden twee buisjes via de sneetjes in de gebroken wervel gebracht.

Vervolgens wordt via de buisjes een botcementmengsel in de gebroken wervel gespoten. Het cement wordt snel hard en stabiliseert de wervel, waardoor de pijn afneemt en verdere instorting van het bot wordt voorkomen.

Nadat het cement is ingespoten, worden de buisjes verwijderd en worden kleine verbanden over de incisies gelegd. Deze ingreep duurt gemiddeld een 20-tal minuten.

Vertebroplastie wordt meestal gebruikt om compressiefracturen in de wervelkolom te behandelen die ernstige pijn en mobiliteitsproblemen veroorzaken. Deze procedure kan geschikt zijn voor patiënten met compressiefacturen door:

• Osteoporose: Een aandoening waardoor botten zwak en broos worden.
  • Kanker die is uitgezaaid naar de botten.
  • Trauma aan de wervelkolom, zoals een val of auto-ongeluk.

Eén overnachting is te voorzien. Er wordt een controleafspraak gemaakt een 6-tal weken na de ingreep.

Na een vertebroplastie kunnen patiënten binnen enkele dagen na de ingreep een aanzienlijke vermindering van de pijn en een verbeterde mobiliteit verwachten. Sommige patiënten kunnen een licht ongemak ervaren op de plaats van de incisie, maar dit is meestal te verhelpen met pijnstillers.

De meeste patiënten kunnen binnen enkele dagen na de ingreep hun normale activiteiten hervatten. Het is echter belangrijk om zware activiteiten of zwaar tillen gedurende enkele weken na de ingreep te vermijden, zodat het botcement volledig kan uitharden en de wervels kan stabiliseren.

Een hefverbod van 6 weken is in acht te nemen.

Het complicatierisico is bij dergelijke ingrepen zeer beperkt.  Soms kan het cement naar de bloedvaten voor de wervelkolom of het zenuwkanaal achter het wervellichaam migreren. De klinische gevolgen in de praktijk hiervan zijn niet frequent.