Ballonkyphoplastie

Ballonkyphoplastie is een minimaal invasieve chirurgische procedure voor de behandeling van wervelinzakkingen veroorzaakt door osteoporose of andere aandoeningen. Bij de procedure wordt een kleine ballon gebruikt om de hoogte van de samengedrukte wervels te herstellen, gevolgd door injectie van botcement om de wervels te stabiliseren en de pijn te verlichten.

Voor de ingreep krijgt u algmene anesthesie. De chirurg maakt een twee kleine incisies in uw rug, links en rechts van de wervelkolom. Hierna worden 2 smalle buisjes of ook canules genoemd, om de aangetaste wervels te bereiken. Met behulp van röntgenstraling brengt de chirurg vervolgens een kleine ballon door de canules in de wervels.

Als de ballon eenmaal op zijn plaats zit, wordt hij langzaam opgeblazen, waardoor er ruimte in de wervel ontstaat en deze weer in hoogte wordt hersteld. Dit helpt de druk op de omliggende zenuwen te verlichten en vermindert de pijn. Zodra de gewenste hoogte is bereikt, wordt de ballon leeggelaten en verwijderd.

De volgende stap is het injecteren van botcement in de ruimte die door de ballon is ontstaan. Het cement is een speciaal soort materiaal van medische kwaliteit dat snel hard wordt, de wervels stabiliseert. De injectie van het cement wordt zorgvuldig gecontroleerd met röntgenfoto's om er zeker van te zijn dat het cement de juiste plaatsen vult en dat er geen lekken zijn.

Ballonkyphoplastie is een chirurgische procedure die doorgaans wordt gebruikt om patiënten met compressiefracturen of wervelinzakkingen van de wervelkolom te behandelen. Compressiefracturen worden meestal veroorzaakt door osteoporose, een aandoening waarbij botten broos en zwak worden, waardoor ze eerder breken. Andere aandoeningen die compressiefracturen kunnen veroorzaken zijn kanker, trauma en bepaalde soorten infecties.

Eén overnachting is te voorzien. Er wordt een controleafspraak gemaakt een 6-tal weken na de ingreep.

Na een ballonkyphoplastie kunnen patiënten binnen enkele dagen na de ingreep een aanzienlijke vermindering van de pijn en een verbeterde mobiliteit verwachten. Sommige patiënten kunnen een licht ongemak ervaren op de plaats van de incisie, maar dit is meestal te verhelpen met pijnstillers.

De meeste patiënten kunnen binnen enkele dagen na de ingreep hun normale activiteiten hervatten. Het is echter belangrijk om zware activiteiten of zwaar tillen gedurende enkele weken na de ingreep te vermijden, zodat het botcement volledig kan uitharden en de wervels kan stabiliseren.

Een hefverbod van 6 weken is in acht te nemen.

Het complicatierisico is zeer beperkt waarbij vooral cementmigratie of lekkage naar de voorkant van de wervelkolom richting bloedvaten of achter het wervellichaam richting zenuwkanaal moet worden vermeld. De klinische gevolgen in de praktijk hiervan zijn niet frequent aanwezig.