ALIF

ALIF staat voor een anterieure lumbale interbody fusie. Wanneer een fusie van de lumbale wervels dient te gebeuren zal in eerste instantie ook gekeken en beoordeeld worden of dergelijke fusie via de buik of de linkerflank kan worden uitgevoerd.

Wanneer een fusie ter hoogte van het onderste segment L5/S1 dient te gebeuren zal de voorkeur uitgaan naar een ALIF-procedure. Hierbij benaderen we de wervelkolom via de buik.

Er wordt een kleine insnede van een 4-tal centimeter gemaakt tussen navel en schaambeen. Vervolgens wordt onder de buikspier en achter het buikvlies door de voorzijde van de wervelkolom bereikt. Daarna wordt de tussenwervelschijf volledig verwijderd, de hoogte van de tussenwervelschijf wordt hersteld en in de tussenwervelruimte wordt een kooi of cage ingebracht. Deze cage is gevuld met een product dat de botaanmaak stimuleert. Vervolgens wordt een plaat aan de voorzijde van de wervelzuil gefixeerd met schroeven om het geheel vast te houden.

Het grote voordeel van deze techniek is dat de rugspieren op deze manier volledig intact worden gelaten. Het is niet nodig om enige spier door te nemen of te ontzenuwen.

De procedure duurt veel minder lang dan een PLIF-procedure. Dit alles heeft tot gevolg dat de patiënt na de ingreep sneller kan opstaan, veel minder nood heeft aan pijnmedicatie en een veel vlotter postoperatief herstel en revalidatie zal hebben. Deze techniek behoort tot de minimaal invasieve technieken.

ALIF wordt meestal aanbevolen voor patiënten met bepaalde aandoeningen en kenmerken, waaronder:

• Spinale instabiliteit: ALIF wordt vaak aanbevolen voor patiënten met instabiliteit in de lage wervelkolom, die kan worden veroorzaakt door degeneratieve discusziekte, spondylolisthesis of andere aandoeningen.
  • Lumbale hernia: DLIF kan geschikt zijn voor patiënten met een hernia in de lendenwervelkolom. De procedure kan helpen de druk op de zenuwwortels te verlichten en symptomen zoals pijn, gevoelloosheid en zwakte te verlichten.
  • Toegankelijk via de buik: Aangezien de procedure aan de voorkant van de wervelkolom wordt uitgevoerd, zijn patiënten met een goede toegang via de buik geschikt voor ALIF. Hieronder vallen patiënten die geen eerdere buikoperatie hebben ondergaan of die een eerdere buikoperatie hebben ondergaan die geen significante littekens heeft veroorzaakt.
  • Geen ernstig overgewicht: Obese patiënten zijn mogelijk niet geschikt voor ALIF vanwege het verhoogde risico op complicaties tijdens en na de operatie.

Het is belangrijk op te merken dat niet alle patiënten met deze aandoeningen een operatie nodig hebben. Niet-operatieve behandelingen zoals kinesitherapie, medicatie en infiltraties kunnen voor sommige patiënten effectief zijn.

Een hospitalisatieduur van 2 nachten is te voorzien. Hierna mag u naar huis en krijgt u een controle afspraak over een 6-tal weken.

Als het verband niet bevuild is, blijft het best gesloten. De steri-
strips dienen op de wonde te blijven zitten tot het verwijderen
van de draadjes door de huisarts. Specifieke wondzorg is dus
niet nodig

De eerste maand tot 6 weken na de ingreep is relatieve rust
te voorzien. Dit wil zeggen dat je activiteiten die je rug zwaar
belasten moet vermijden. Het gaat dan om heffen, bukken,
lange autoritten, langdurig zitten en fietsen.
De gewone activiteiten hervat je best zo snel mogelijk.

Zelf autorijden mag na ongeveer 2 weken, vermijd wel al te
lange ritten. Meerijden mag onmiddellijk, ook hier gaat de
voorkeur naar korte ritten.

Er is geen risico op verlammingen gezien via deze techniek het zenuwkanaal volledig kan mijden. Het risico op onverwachte schade aan omliggende weke delen zoals de darm, de blaas, de urineleiders of de grote buikbloedvaten is klein.